Kuka heeft recent een nieuwe AMR (Autonomous Mobile Robot) geïntroduceerd die massa’s tot 3 ton kan vervoeren. De nieuwe KMP 3000P is voorzien van een omnidirectionele aandrijving die zorgt voor maximale flexibiliteit in de krapste intralogistieke ruimtes.
De KMP 3000P is met een laadvermogen van 3 ton de grootste AMR voor de automatisering van de interne logistiek binnen het assortiment van Kuka. Dankzij het omnidirectionele aandrijfconcept van de KMP 3000P kan de AMR in krappe ruimtes bewegen.Mobiele robotica is een cruciale factor als het gaat om het optimaliseren van intralogistieke processen. De KMP 3000P bouwt voort op het succes van zijn kleinere zusje, de KMP 1500P, en voegt daar nog eens anderhalve ton aan transportcapaciteit aan toe. Met de mogelijkheid om tot 3 ton te verplaatsen, opent het een verscheidenheid aan toepassingen voor verschillende industrieën. De KMP 3000P kan probleemloos grote, logge en zware componenten vervoeren. Als het laadvermogen meer dan 3 ton bedraagt, heeft Kuka de load sharing oplossing ontwikkeld.
Daarmee kunnen twee KMP 3000P AMR’s met elkaar gekoppeld worden, waardoor ze in totaal tot 6 ton kunnen transporteren. Hierbij wordt een van de twee AMR’s het leidende voertuig die de richting bepaalt.
Flexibel in de krapste ruimtes
Dankzij een omnidirectionele aandrijving kan de grote AMR alle kanten op bewegen. Dit maakt het platform erg flexibel. Zo kan de AMR ook diagonaal rijden en krappe bochten nemen. Dit brengt grote voordelen met zich mee, vooral in een krappe productieomgeving. Het omnidirectionele aandrijfconcept zorgt verder voor een rustige loop en maakt hoge snelheden mogelijk. Elk van de twee aandrijfeenheden bestaat uit twee wielen.
Doordat het gewicht over twee wielen wordt verdeeld, ontstaat er een lagere puntbelasting op het individuele wiel, waardoor er minder slijtage optreedt. Vier geïntegreerde 3D-camera’s en twee laserscanners maken een 360°-weergave mogelijk, waardoor het platform obstakels kan detecteren en moeiteloos kan vermijden. Dit verhoogt niet alleen de efficiëntie, maar ook de veiligheid in verschillende werkomgevingen.
Inductief laadsysteem
Om de AMR 24 uur per dag in te kunnen zetten maakt Kuka gebruik van een inductief laadprincipe. Dit betekent dat het platform zowel decentraal als tijdens het proces draadloos kan worden opgeladen op centrale laadstations, maar ook op verschillende, vrij te kiezen werkplekken. Dit wordt mogelijk gemaakt door middel van inductieve oplaadpads die op de vloer van de hal worden geïnstalleerd. Zo kunnen pauzes die ontstaan in het operationele proces – bijvoorbeeld terwijl de robot de machine belaadt – worden gebruikt om de accu van het voertuig op te laden.
Van klein tot groot
Kuka biedt een breed gamma aan mobiele robotica die de volledige waardeketen dekt en goed aansluit bij een onbemande productie. Naast de nieuwe KMP 3000P heeft Kuka als instapmodel het mobiele platform KMP 600-S diffDrive beschikbaar. Dit model was tijdens de TechniShow medio maart te aanschouwen op de stand van Kuka. De KMP 600-S diffDrive biedt ondersteuning met een payload tot 600 kilogram.
De laserscanners aan de voor- en achterzijde zorgen voor maximale veiligheid en maken hoge snelheden in alle richtingen mogelijk. De KMP 600-S diffDrive kan met een 3D-objectherkenning worden uitgebreid. Zo herkent het transportsysteem zelf hindernissen die zich tussen 50 mm en 2.100 mm boven de grond bevinden. Tussen de compacte KMP 600-S en de grote KMP 3000P bevindt zich de KMP 1500P voor het vervoer van lasten tot 1.500 kg.
Registreer u hier éénmalig GRATIS en lees ook alle UNIEKE CONTENT op deze website
Registreer nieuw account